Statystycznie o mieszkaniach

W branży nieruchomości żartobliwie mawia się, że trzy najważniejsze parametry to lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. W praktyce, analizując sytuację na rynku mieszkaniowym, zazwyczaj skupiamy się na trzech głównych parametrach: lokalizacji, wielkości i cenie. Te jednak mogą dać nam jedynie przybliżony obraz sytuacji, bo na koniec i tak trzeba się odnieść do konkretnych nieruchomości, z ich dużą liczbą cech oraz z zaletami i wadami, które mogą mieć wpływ na cenę i popyt. Trzeba też uwzględnić parametry niemierzalne, takie jak np. sposób aranżacji wnętrz wynikający z indywidualnych gustów.
REKLAMA
Dlatego prosta odpowiedź na ogólne pytanie, jak kształtują się średnie ceny mieszkań w Polsce, może nastręczać trudności. W praktyce, żeby wiernie ukazać obraz sytuacji należałoby posiłkować się dużym zakresem cenowym. Oczywiście, im to pytanie jest bardziej szczegółowe, tym większa szansa na odpowiedź bliższą prawdy. Powinniśmy wiedzieć, czy chodzi o rynek pierwotny, czy wtórny, w jakim regionie, mieście, dzielnicy, na jakiej ulicy, czy chodzi o mieszkania w centrum, poza centrum, poza miastem, czy w starym budynku, w nowym, czy blisko metra, jakiej wielkości mieszkania, z jaką liczą pokoi, czy na parterze, czy na piętrze, na którym piętrze itd. itp. Tych szczegółów jest skończona liczba, aż dochodzimy do opisu konkretnego mieszkania.

Jeśli mamy w naszej ofercie na warszawskim rynku wtórnym określoną liczbę mieszkań w cenie całkowitej od 280 tys. zł do 9,1 mln zł, to średnia niezbyt wiele nam powie, bo wynosi aż 4,7 mln zł. Dużo precyzyjniejszym narzędziem jest mediana, która w tym przypadku wynosi ok. 870 tys. zł. Oznacza to, że połowa mieszkań w naszej ofercie jest tańsza od tej kwoty, a połowa droższa. To cenna informacja, ale jeszcze więcej uzyskamy analizując rozkład cen: możemy się na przykład dowiedzieć, że około 15 % ofert stanowią mieszkania w cenie poniżej 500 tys. zł, a mniej więcej tyle samo – mieszkania powyżej 1,5 mln zł. Analizując całość warszawskiej oferty mieszkaniowej na rynku wtórnym warto jednak wiedzieć, że niewiele jest ofert poniżej 400 tys. zł, ponieważ są atrakcyjne pod wynajem i rzadziej trafiają do sprzedaży.

W porównaniu z ceną całkowitą cena za 1 m kw. wydaje się lepszym parametrem do oceny sytuacji. Jeśli mamy w ofercie  mieszkania od 6 tys. do 29 tys. zł/ m kw., to średnia wyniesie 17,5 tys. zł, czyli jest bardzo wysoka. Ponownie z pomocą przychodzi nam mediana, która jest na poziomie 11,5 tys. zł/ m kw. To kwota, która może nam coś więcej powiedzieć o cenach na rynku warszawskim i pomóc w określeniu trendu cenowego. Diagnozując zmiany cen wypadałoby szczegółowo zanalizować strukturę oferty, która jest pochodną aktualnej podaży mieszkań. Może się na przykład okazać, że zwiększyła się liczba mieszkań o małej powierzchni, które zwykle mają wyższą cenę jednostkową (za 1 m kw.) niż duże mieszkania. Korzystając z uśrednionych danych liczbowych nie zapominajmy o pułapkach statystycznego myślenia i wyciągajmy rozważne wnioski. 
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce





Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.