Liczba mieszkań w Polsce rośnie i nie zamierza się zatrzymać

Lata lecą. Wraz z latami leci, a właściwie zwiększa się liczba mieszkań w Polsce. Przyczyniają się do tego zwłaszcza deweloperzy, którzy w ostatnim czasie bili kolejne rekordy oddawanych lokali mieszkalnych na sprzedaż. Zgodnie z najbardziej aktualnymi danymi GUS-u, na koniec 2017 roku mieliśmy w Polsce 14,4 mln mieszkań.
REKLAMA
Liczba mieszkań na 1000 mieszkańców

W samej Warszawie w 2017 roku znajdowało się ich ponad 952 tysiące, czyli 2,5 raza więcej niż w drugim pod tym względem Krakowie. W całym kraju na 1000 osób przypadało 375,7 mieszkań. Dla porównania, w 2016 roku europejska średnia wynosiła 435 mieszkania na 1000 mieszkańców. Nie mogą więc dziwić przedstawione przez rząd plany stopniowego zwiększania liczby jednostek mieszkalnych w Polsce. Warto jednak zaznaczyć, że w pięciu głównych miastach relacja ta wyglądała dużo lepiej: 539,9 w Warszawie, 500,7 we Wrocławiu i najmniej, bo 478,9 w Gdańsku.

Jarosław Krawczyk z serwisu Otodom tłumaczy, że wynika to z różnych modeli społecznych, które funkcjonują w miastach – zwłaszcza tych największych – i na wsi. W mieście duża podaż mieszkań deweloperskich razem z wyższymi wynagrodzeniami sprawiają, że nawet młodym rodzinom, łatwiej jest o własną nieruchomość. Na wsiach w wielu rejonach naszego kraju można spotkać jeszcze domy wielopokoleniowe, zamieszkiwane przez dziadków, rodziców i ich dzieci.


Powierzchnia użytkowa mieszkania

Powyższy stan rzeczy potwierdzają wyniki odnośnie przeciętnej liczby osób przypadających na jedno mieszkanie oraz powierzchni użytkowej na jedną osobę.


Stan zasobów mieszkaniowych

Opracowanie Twoje-miasto.pl dla Otodom na podstawie danych Banku Danych Lokalnych.


Dodatkowo, intensywna produkcja lokali mieszkalnych przez deweloperów, ale również i prywatnych inwestorów budujących nowe cztery kąty dla swojej rodziny sprawia, że systematycznie zwiększa się wielkość tkanki mieszkaniowej w Polsce. Wraz z jej wzrostem zmienia się również standard mieszkań.


Standard mieszkania zmienia się z czasem

Atrybuty mieszkania, które dawniej uchodziły za stylowe, dzisiaj często budzą niesmak. Przykład stanowić mogą łuki drzwiowe. Dzisiaj na próżno można ich szukać w nowych mieszkaniach. Łatwiej je spotkać w domach jednorodzinnych, do których zdecydowanie bardziej pasują. W latach 90. ubiegłego wieku łuki drzwiowe uchodziły jednak za wyznacznik dobrego gustu oraz szyku.


Upodobania mieszkaniowe Polaków

Zmiany upodobań odnośnie standardu mieszkania, dużo większe wymagania oraz świadomość a propos zalet i wad lokali również od strony technicznej, widać przede wszystkim u osób kupujących nieruchomości.

Piotr Kurzawa, dyrektor sieci sprzedaży w Express House Nieruchomości podkreśla, że zdecydowana większość klientów obecnie odrzuca mieszkania bez balkonu, a sporo z nich zwraca się też z pytaniem o rodzaj okien, czy np. będą odpowiednio wyciszać odgłosy z ulicy. Bardziej wymagający klienci, oczekują natomiast zmywarki czy podgrzewanej podłogi w łazience. Coraz więcej klientów szuka mieszkań, w których będzie ogrzewanie miejskie zamiast piecyków dwufunkcyjnych, których sporo jest np. w Lublinie.


Autor:
Jarosław Mikołaj Skoczeń, redaktor naczelny Twoje-miasto.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce





Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.